 |
|
Az év elején megkezdett kutatási
projektünk a Székesfehérvár környékén elpusztult
települések hadieseményeinek független dokumentálására
koncentrálódik. Kutatócsoportunk feladata a majorok és
környékén kialakított német-magyar-szovjet
frontvonalak pontos behatárolása, a hadiesemények összehasonlítása
a területeken fellelt védelmi rendszerek kialakításával
és a települések történetének rögzítése a
hadiesemények keretében. A védelmi vonalak, futóárkok
és lőállások pontos meghatározásához feltárásokat
végzünk. Ezek az ásatások később egy relatív
pontos képet adnak a harcok lefolyásáról, intenzitásáról,
mint úgy a küzdő felek fegyverzetéről és katonák hétköznapi
frontéletéről.
|
 |
|
A kutatócsoport 2003-ban egy Zámolytól
délre fekvő, mára már elpusztult major területét
vizsgálta át.
A major keleti oldalán elszórva 3 német géppuskaállást
tudtunk idáig felkutatni. A teknőket a védők a település
szűkebb gyűrűjébe, közvetlen az épületek mellé
telepítették. Az egyik tűzfészket a romok törmelékével
erősítették meg. Ezzel ellentétben a terület nyugati
részén nagy kiterjedésben szovjet futóárkokat és
bunkereket sikerült lokalizálni. A futóárkok mai mélysége
átlagosan 0,5 méter volt. Az árokrendszer teljes hosszúsága
meghaladta a 250 métert. A futóároktól délnyugatra
egy harckocsi-állást is bemértünk, amit a további
feltárás céljára kiválasztottunk. |
 |
|
A harckocsi-állás teljes kiterjedése,
az oldalain felhalmozott földréteggel együtt közel 4,5x8
méter volt. Mélysége kialakításától és irányától
függően változott. A lőállás lehajtó része a gödör
keleti oldalán, a terep alapszintjével egyvonalban kezdődött.
Nyugati irányú lejtésének legmélyebb pontja a
frontoldal belső részénél 1,2 méter volt. Ezek az értékek
természetesen csak a mai állapotára vonatkoznak. Az évek
alatt lerakodott humuszréteg és csapadék az állás
egykori méreteit nagymértékben torzította. Ennek
ellenére formája viszonylag jó állapotban megmaradt. |
 |
|
Az ásatást a jobboldali belsőfront
átvizsgálásával kezdtük. A leletek 30cm-re a humuszréteg
alatt helyezkedtek el. A fellelt tárgyak; 45cm szögesdrót,
2db szétrobbant DT-tár (7,62mm-es harckocsi géppuskatár,
Model Degtjarjow 1929) és 5db. 85mm-es páncéltörőgránát
(Model BR-365K) felrobbant lövedékteste. |
 |
|
A feltárás a baloldali belső front
irányába haladt tovább. Itt rengeteg roncsdarabot, szögesdrótdarabokat,
egy harckocsi antennáját, egy további DT-tárat és
egy 85mm-es páncéltörőgránát darabját sikerült
feltárni. A humusz eltávolítása után egy ismeretlen
formájú és nagyságú kemény fémdarab körvonalai tűntek
fel. Az ismeretlen tárgy lassan de biztosan egy
harckocsi vezetőnyílása lett. A nyílás alatt egy ásónyom
melységben égett szalma került elő. |
 |
|
Az ásatás az állás közepe felé
haladt miután az előzetes baloldali frontoldal feltárási
szintjét a harckocsi-nyílás nívójára mélyítettük.
A mélyítés során több kiló ismeretlen roncsdarab látott
napvilágot. A rétegek áttekintése az állandóan
felbukkanó repeszek és roncsdarabok miatt eléggé időigényesnek
bizonyult. Egy újabb ismeretlen nagyságú vasdarab kiálló
része ismételten nagy felkeltést okozott . A körvonalak
itt viszont egyértelműen egy láncszem formáját adták.
A feltárás alatt egy 0,5x1,8m-es nagyságú lánctalprész
került elő Ettől balra, közvetlen a szemek mellett
egy kiégett DT-tár feküdt. A lánctalp utolsó szemének
baloldali csapszegtartó hüvelyében, amely a frontoldal
belső része alá nyúlt, egy 15cm-es szögesdrótdarab
volt befűzve és megtekerve. |
 |
|
A lánctalp feltárása és kivétele
után megkezdődött a harckocsi-állás központi részének
alapos szemügyre vétele. A állás közepe felé
haladva egy mélyedés illetve teknő formája lett behatárolva
Az így kialakított mélyedés közvetlen a harcjármű
alatt, a lánctalpak között volt elhelyezve. A teknőben
erősen keveredett hamu, roncs és repeszréteg volt.
Ebben a rétegben 85mm-es repeszgránátok fejgyújtó részeit,
motordarabokat, szerszámokat, rézalátéteket, egy rádió
alkatrészeit, mikrofont és egy vasgombot találtunk |
 |
|
A harckocsi eseményrekonstrukciója a
feltárt leletek, a harckocsi-állás elhelyezkedése és
a Gyulamajor területén vívott harcokból ítélve a következő
lehetett.:
1945 Január 12. után a szovjetek megkezdték az állásaik
kiépítését Gyulamajor területén. Ez a meghatározás
a harckocsi-állás irányának, a harci események és a
major birtoklási időrendjének pontos megvizsgálása
után történt. Míg a gyalogsági futóárok részei
január 13.-án készültek, a szovjetek 1945 január 14
ellentámadást intéztek 15 harckocsival és 200 vöröskatonával
Borbála-puszta irányába. A ködös időben
sikertelennek bizonyult támadás után estére a
harckocsik zöme visszatért kiindulási pontjára, Gyula-major
és Mária-major területére.
A T34/85 a major délnyugati szegélyén foglalt harcállását.
A személyzet védelemre rendezkedet be. Az állás kiépitéséhez
szükséges idöt egy egyszerü kis számitással könyen
behatároltuk; Egy átlagos katonának télviz idején
nehéz talajviszonyokkal kellett számolnia, ami anyit
jelentett, hogy 1 óra munka alatt 0,5m3 földet tudott
csak megmozgatni. Egy öttagú harckocsiszemélyzet egy 2,73x7,85m
alapterületü páncélost 1m átlagos mélység beásásához
közel 8 és 1 órára volt szüksége. A harcállás
leghamarabb tehát csak január 15.-én délután készülhetett
el.A személyzet a páncélos alatt kiásott gödörben tölthette
az elkövetkezö 3 estét. Alvohelyüket szalmával és
szalmazsákokkal bélelték.Ezeket a napokat védelmi
rendszerük megerösitésével és a harckocsin
keletkezett meghibásodások javitásával töltötték.A
teknöben talált szerszámok és alátétek is erröl
tanuskodnak.Valoszinüleg a lánctalp javitására is
ezekben a napokban került sor. A láctalp, amelyböl a
csapszeget eltávolitották sértetlenül vészelte át a
késöbbi robbanást |
 |
|
A lőállásban tartózkodó mozgásképtelen
T34-es könnyű célpontja lett az 1945 január 18.-án támadásba
lendült Tiedemann őrnagy vezetése alatt álló 128. pc.vadászosztály
harckocsijainak. A láncszemek összefűzésére már sor
nem került. A páncélost ezen a napon telitalálat érte,
ami robbanások láncreakcióját váltotta ki. A torony
lerepülése után a harckocsi előre lendült. A
megbontott lánctalp ebben a pozícióban nyomódott a
tiszta homokban. A harckocsi alsó részében lévő lövedékek,
tárak és alkatrészek kiszóródtak. A T34/85-ös
homloklemeze a lendülés pillanatában enyhén a
frontoldal belső falába fúródott, majd a letúrt
homokréteg betemette a harckocsi alatt lángot fogott
szalmát. A vezetőnyílás ebben a pillanatban a
frontoldal belső falára csapódott. Súlyánál fogva a
meglazult homokba süllyedt. Az égő harckocsi
visszacsapódott. A leomló homok a lánctalpat betemette.
A páncélos teljes mértékben kiégett. A harckocsi
alatt kiásott gödör egy hamuval kevert réteggel töltődött
fel.
A roncsot a háború után feldarabolták, majd eltávolították.
A földbe fúródott lánctalp és a vezetőnyílás kivételére
nem került sor. A földből kiálló részénél a munkások
lángvágóval távolították el a csapszeget. Ennek
nyomait salakmaradékok formájában lehetett felelni a
kiálló láncszem körzetében. |